Geschiedenis van onze Joriskerk

geschiedenis van de JoriskerkHet is mei 1632.
De oorlog met Spanje is al lang geen opstand meer tegen godsdienstdwang en tegen zware belastingdruk door de tiende penning.
Voor de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden is – met name in Holland – de Gouden Eeuw al begonnen.
Rembrandt verhuist zijn atelier van Leiden naar Amsterdam.

Zo begint het boekje Historie van de kerk die van hand tot hand ging, geschreven door Paul Hollaar.

button-historie-kleinWe willen de geschiedenis graag verder vertellen en hebben een pdf gemaakt van het boekje, zodat het gedownload kan worden en geprint of digitaal gelezen.

Op 3 juni 2007 was het 375 jaar geleden dat de Venlose protestanten de Sint-Joriskapel voor hun kerkdiensten ter beschikking kregen.
De Joriskerk in het Venlose stadshart heeft een bewogen geschiedenis, waaraan de historie van de protestantse gemeente grotendeels parallel loopt.
Wie de geschiedenis niet kent, kan onmogelijk de omstandigheden van vandaag op waarde schatten. Uit de historie is lering te trekken. De historie leert onder meer dat mensen hardleers zijn. De geschiedenis van de Joriskerk levert daarvan treffende voorbeelden.

In de loop der jaren zijn tal van brochures etc. aan het kerkgebouw en de kerkelijke gemeente gewijd. Met gebruikmaking van deze bronnen is dit boekje samengesteld, ten einde – voor zover mogelijk – een coherente geschiedschrijving na te laten voor toekomstige jubilea van dit deel van de christelijke gemeente.
Want een van de lessen uit het verleden leert dat de Heer der kerk zijn gemeente bewaart.
Bij de samenstelling van dit boekje is dankbaar gebruik gemaakt van de aanwijzingen, correcties en aanvullingen door Margriet Gosker en Albert Lamberts.
De burgerlijke gemeente Venlo, wier erflaters zo’n prominente rol in de hele Joriskerkgeschiedenis hebben gespeeld, maakte met een genereus gebaar deze uitgave mogelijk.